Sunday, June 13, 2010

zondag in londen



het was een zondag in londen vandaag en we waren verteld dat je dan naar bricklane moet gaan. dat deden we dus we waren er toch. bricklane ligt op loopafstand van ons appartement in shoreditch dus dat is mooi dat we dan daar toevallig in de buurt zaten. dat gebeurt niet vaak dat je iets boekt en dan precies in de hotte neighbourhood zit, maar dat zaten wij dus, wat een geluk. de bricklane hood wordt ook wel banglatown genoemd omdat er heel veel bangladeshi wonen. verder wordt verteld dat jack de ripper in deze area wat slachtoffers heeft gemaakt en dat salman rushdie er zijn satanic verses heeft geschreven. anyway the place to be dus. we wandelden er heen vanaf de achterkant van ons huis via een wijkparkje en via de flowermarket op columbia road. dat was ook een schattig en kleurrijk gebeuren, maar het was een beetje heel erg druk. ik had ook geen bloemen nodig eigenlijk dat is dan ook weer zo, wat moet je met bloemen als je op vakantie bent. dus we gingen snel verder.


eenmaal op bricklane waar de atmosfeer ons direct charmeerde dronken we koffie met deense koffiebroodjes bij een heel leuk cafe met allemaal loungebanken buiten. er zat een soort bono op een van die banken met een gekke bril op (zie foto), tenminste hij keek of hij bono was. het was hem niet. verder zaten en liepen er allerhande hippe figuren en er waren diverse multicultipeoples bezig in allerlei kramen om voedsel te maken, kortom het was heel erg leuk. er was overal eten je kon het zo gek niet bedenken, zelfs bengaals en birmees. mijn mannetje werd gek in de rough trade platenzaak en ik werd ook bevangen door de hippe, punkige, alternatieve atmosfeer en kocht een gekke jurk met rozenprint voor 20 pond bij een van de tweedehands kledingkramen. het is een jurk van lancome zelfs. een jas of een jurk in ieder geval een gek echt bricklane ding, zo'n ding dat waarschijnlijk nooit meer uit de kast komt. we aten iets exotisch waarbij we niet geheel tevreden waren over de keuze, en daarna richting spitalfields market want daar moesten we ook zijn en ja hoor daar ging het feest nog even door. een grote hal vol met kramen, met nog meer lekker eten en gekke kleding. ik heb nog een witte bontjas gepast maar dacht bij nader inzien dat ik die toch niet nodig had en niek was bang dat ik met varkensbloed overgoten zou gaan worden als ik die zou gaan dragen. toen heb ik maar een paar hippe dr martens met hoge hakken gekocht, erg grappig zijn die. in een paarsrode cherry kleur. darcie's, ze kostten 95 pond wat ik redelijk goedkoop vond want die dingen waren veel duurder in mijn herinnering. maar ja dat komt ook doordat de pond op dit moment redelijk goedkoop is. vroeger was de pond 3,50 gulden wat betekent dat deze dr martens dan 350 gulden kostten, wat dan nu zeg maar 170 euro zou zijn. maar nu is de pond ca. 1,20 euro wat betekent dat deze dr martens zeg maar 120 euro kosten even afgerond. tel uit je winst. dr martens zijn dus goedkoper geworden. ik ben er heel blij mee. op het grote terras bij de oude rode bus dronken we een bier en een pear-cider. er was verwarring bij de barman omdat wij vroegen is that pear?, en hij zei no that's no beer, it's cider. maar wel pear dus toen de verwarring was opgehelderd moesten we heel erg lachen. hahaha.

toen was het tijd voor een siƫsta en gingen we naar ons tijdelijke huis aan hackney road 170. ik heb mijn nieuwe dr martens even aangetrokken en mijn lancome jurk. niek vond het heel bricklane bij elkaar passen en daarna ben ik even gaan slapen. ondertussen had het mannetje een curry huis gevonden volgens volkskrant reizen het beste curry huis van londen. we gingen met bus nr 67 naar commercial road want we hadden geen zin meer om te lopen. die bussen die hebben we echt ontdekt die zijn superfijn. vooral met die oyster card dat is een geweldige uitvinding. je kan hem overal op laten laden. u zult wel denken wat een hysterisch gedoe om die oyster card dat is toch gewoon een ov-chipkaart... ja dat is ook inderdaad zo.

de curry (balti) huizen zitten allemaal aan bricklane naast elkaar en je moet oppassen anders word je door een hindu of een bangla naar binnen getrokken. wij wilden die ene speciale waar ze de beste masala dosa ter wereld maken op nummer 120. maar daar zat bijna niemand en ze wilden ons iets te graag naar binnen trekken. daarom hebben we expres een andere genomen waar ze niet eager waren en waar we nog even naar de wedstrijd duitsland-australie konden kijken. de duitsers wonnen deze wedstrijd met 4-0. het restaurant heette shampan. vooraf aten we pappadum, een butterfly king prawn en een aardappelballetje gevuld met kip. daarna nam ik tandoori mixed grill en niek het heetste gerecht van de hele kaart chili lamb nog wat. met plain nan en pilav rice. erbij dronken we kingfisher van de tap. het was lekker maar ook heel veel. nou dat was het wel voor vandaag. op de oyster card staat nog ongeveer 5 pond, dus die gaan we morgen een beetje opladen. wat we morgen gaan doen dat vertel ik niet want dan is het geen zondag meer. bedankt voor de aandacht weer en tot de volgende zondag.

No comments: