Sunday, May 30, 2010

boekenmarkt in leiden



er was boekenmarkt in leiden vandaag maar die viel min of meer in het water. die foto hierboven klopt dan ook niet want het regende pijpenstelen zoals men dan zegt. maar u begrijpt natuurlijk wel dat het een oude foto is die ik heb gevonden via google. want ik was helaas vergeten zelf een foto te maken. sorry.
mijn mannetje moest voorlezen in cafe einstein maar eerst wandelden we toch maar wat over de boekenmarkt en scoorden enkele boeken waaronder het boek 'leuke dingen met een werphengel' van hengelsportgoeroe jan schreiner. daarover later meer misschien. in einstein was helemaal niemand en door het slechte weer was het voorleesevenement naar een zaaltje boven verplaatst. daar troffen we de lichtelijk nerveuze medewerksters van de boekhandel achter een tafel met boeken van leidse schrijvertjes. zij hoopten van harte dat er nog iemand kwam want bij de voorgaande schrijvertjes was de opkomst nul tot zeer mager. de dierenambulance was inmiddels gebeld, want er zat een invalide duif in de vensterbank. het was hartverscheurend want die duif maakte niet echt de indruk nog te kunnen vliegen en hij had maar een pootje. zo moest ie dus ook wel naar de lezing van mijn mannetje luisteren maar dat vond ie geloof ik niet erg. inmiddels druppelden er toch wat twittersujetten binnen die naar mijn mannetje kwamen luisteren. gelukkig maar want mijn mannetje is toch altijd bang dat er niemand komt, ook al zijn er soms opeens 800 man, dat was in dit geval onwaarschijnlijk. er waren er toch wel 13 denk ik, met mij erbij. met de meisjes van de boekhandel erbij 15 misschien. de bar was gesloten dus we moesten beneden bier halen. dat ging allemaal goed. de sfeer was gemoedelijk en intiem. ergens midden in het verhaal over het slachten van een gnoe, een verzoekverhaal van erik uit pijnacker, kwam een oudere grijze man binnen, een opa-type. hij bleef wat onrustig staan bij de ingang. mijn mannetje nodigde hem vriendelijk uit plaats te nemen, 'komt u verder we zijn net bezig een gnoe te slachten'. de oude liep naar achteren om iets te bespreken met een jongeman die in de zaal zat. dat werd de schrijver te gortig, en zijn blik dreef de oude en de jongeman excuses stamelend naar buiten. het verhaal ging voort en de fans uit pijnacker waren zeer geamuseerd, evenals de andere toehoorders. de dierenambulance kwam niet. ik had de duif graag mee naar huis willen nemen, maar ik heb het niet gedaan. het spijt me, ik hoop dat ie toch gered is. nou dat was het dan weer, een zondag in leiden, dank u voor de aandacht.

No comments: