Sunday, April 05, 2009

uberkitsch in istanbul



lokatie istanbul dus deze zondag en wel een wandeling naar het dolmabahce paleis. donderdag zijn we hier gekomen via frankfurt met een vliegtuigje van de lufthansa. over de lufthansa ben ik zeer te spreken omdat het personeel heel beleefd is en ook omdat je nog een gratis krant naar keuze en een maaltijd aan boord krijgt. en ze vliegen ook heel stabiel die lufhansavliegtuigjes, tenminste voor zover ik weet dan. het enige nadeel was dat het lufthansavliegtuigje naar frankfurt op schiphol ongeveer een halfuur moest taxien van de nederlandse verkeersleiding voordat het op de toegewezen startbaan was. dat is natuurlijk een beetje kinderachtig, om duitse vliegtuigjes heel lang te laten taxien, en ook kut als je een aansluiting moet halen, die we overigens wel haalden, maar dat was best wel even spannend.
maar dat paleis dus deze zondag eerst moesten we badmutsjes om onze schoenen doen en daarna wachten tot er weer een gids beschikbaar was. dat leek lang te gaan duren maar dat viel toch mee. van de gids moesten we bij de groep blijven die uit ca 25 mensen bestond. nou ja de details over dat paleis zal ik verder achterwege laten maar het is vrij belachelijk groot en het ligt heel mooi aan de bosporus, en er hangen hele grote kroonluchters, maar ik zou er niet willen wonen. u kunt vast op heel veel plaatsen heel veel foto's ervan bekijken dus doe dat gerust. 's middags lunchten we in the house cafe. dat is een hippe tent waar hippe turken komen en verder veel gewone toeristen. ik weet niet meer wat we lunchten maar in ieder geval dronken we pancar-mojito's die behoorlijk rood waren door iets wat we niet konden thuisbrengen en wat later bieten bleken te zijn. ik voelde me best wel bekocht want ik dacht dat pancar een bijzondere vrucht was.



nou tot zover istanbul even, ik moet nu weer naar buiten.

No comments: